Entourage van Michiel Vlam en Digna Pauwels

Als je weinig informatie vindt over het leven van je voorouders, niet weet welk werk ze uitvoerden, of welke positie ze bekleedden in de maatschappij, en dergelijke meer, dan loont het de moeite om de personen in hun leven onder de loep te nemen.

Hiervoor vertrekken we, hoe kan het ook anders, vanuit de ons beschikbare DTB-akten:

bij een (D) doopakte vinden we doopgetuigen of doopheffers, vandaag noemen we die peter en meter. Doopgetuigen hadden naast een religieus officieel karakter ook een taak, namelijk instaan voor het zieleheil en de ‘religieuze’ (lees: katholieke) opvoeding mee bepalen van het petekind, indien de ouders zouden overlijden vóór de meerderjarigheid van het kind. Die doopgetuigen kunnen uit de eigen familie komen, zoals de grootouders of een zus or broer van een van de ouders, maar in een stad als Antwerpen anno 1628 was het wijzer om iemand te vragen die het financieel goed had, en dus een betere toekomstverzekering was voor de kinderen.

Bij een (T) (kerkelijke) huwelijksakte worden twee mannelijke getuigen vermeld, dit is doorgaans iemand uit de familiekring, of bij gebrek daaraan uit de verdere familie-, vriendenkring of een kerkelijke bedienaar, bvb. de koster. ook huwelijksakte van de kinderen kunnen iets vertellen over de status van de ouders.

Bij een (B) begraafakte vinden we geen getuigen, maar soms werd de wijk of het adres vermeld van de overledene, naast het betaalde lijkrechttarief. Beide elementen kunnen ook bijdragen tot een ruwe schets van het milieu waarin de overledene vertoefde.

Verder kan er een testament of testamentaire beschikkkingen bestaan waarin een overledene bepaalde goederen of gelden nalaat aan andere personen dat de erfgenamen. Kennis over die persoon helpt mee het beeld te bepalen waarin de legataris (ontvanger van een legaat) een bepaalde positie bekleedde in het leven van de overledene.

Huwelijksakte Michiel & Digna: Severijn Pauels

Doopakte Sebastianus: Petrus Henssens & Emerentiana van Holom

Doopakte Michiel (jr): Eeltken Ghysbrechts

Peetkinderen van Michiel en van Digna

Uit de entourage valt meteen ook het ontbreken van familieleden van Michiel, een vader’s naam, een moeder’s naam, een oom, tante, neef of nicht. Dat Sebastianus als eerstgeboren zoon die naam krijgt, kan traditioneel de naam van Michiels’ vader zijn, dus Sebastianus Vlam.

Dat er voor Michiel Vlam geen verwant in deze parochie of erbuiten zoals bvb. Deurne gevonden is, kan betekenen dat Michiel Vlam ofwel zelf als wees in Antwerpen beland is of uit een verre gemeente komt, die afreizen voor andere potentiële doop- of huwelijksgetuigen te ver lijkt of er zijn gewoon geen andere familieleden uit het ouderlijke gezin waar hij vandaan komt.

VLAM!