De 10 kinderen van Sebastianus en Maria

Van de parochie van Tongerlo ontbreken veel akten: van alle kinderen van Sebastianus en Maria ontbreken de doopakten: die zijn verdwenen op het einde van de 18e eeuw (Franse invasie) of zijn misschien in de vlammen opgegaan tijdens de brand van de abdijbibliotheek in 1929. Om toch een schatting te doen naar het geboortejaar van een kind moeten we beroep doen op andere akten, bvb. een begraafakte waar dikwijls de leeftijd van de overledene vermeld wordt. En dan volgt een logische klassering waar men tussen geboorten in een gezin één tot twee jaar als gemiddelde neemt. Als we over doopakten beschikken, dan vermelden we de doopdatum, en veronderstellen we dat het kind pas of een paar dagen oud is. Beschikken we niet over dergelijke akten, dan geven we een geboortejaar bij schatting.

De doopvont bevond zich in de parochiekerk die zich binnen de abdijmuren bevond.

De 16e eeuwse parochiekerk van Tongerloo vóór de Franse Tijd.

Elke paragraaf kan een link bevatten naar meer…

Michiel de Vlamme1, geboren circa 1658. Zijn verhaal lezen we in een aparte rubriek maar we weten niet waar het eindigt na zijn avontuur met de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Lees hier alles over Michiel.

Theodorus de Vlamme, geboren circa 1659. Zijn verhaal lezen we in een aparte rubriek dat eindigt in de heerlijkheid Herselt.

Petrus de Vlamme, geboren op 27 januari 1661; dat zal ook zijn doopdatum zijn geweest. We leiden dit af uit het feit dat zijn begraafakte zijn leeftijd vermeldt bij overlijden: het zoontje van Sebastianus en Maria werd slechts 12 dagen oud. Petrus werd naar zijn grootvader Petrus Verleuffel vernoemd. Op 8 februari 1661 werd Petrus begraven op het kerkhof, gelegen vóór de ingang van de parochiekerk en het parochieschooltje, ofwel heeft men een begraving in de kerk gewoon niet vermeld.

Op 8 februari 1661 is begraven Petrus, zoontje van Sebastianus de Vlam en Maria Verleuffel. Hij is ongeveer 12 dagen oud geworden.

De akte vermeldt geen begraving in de kerk zoals de familieleden van een gildebroeder toekwamen. Dit kan betekenen dat Bastiaen op dat moment nog geen (volwaardig) lid was van de gilde in 1661. Enkele jaren later is dat wel het geval, en wordt zijn overleden zoon Norbertus met de nodige luister begraven in de parochiekerk wanneer het een familielid van een gildebroeder betreft.

Anna de Vlamme, geboren circa 1663. Haar verhaal lezen we in een aparte rubriek.

Elisabetha de Vlamme, we vermoeden dat zij geboren is omstreeks 1665; haar begraafakte werd opgemaakt op 20 augustus 1683: Elisabeth zou toen ongeveer 18 jaar geworden zijn. Zij werd begraven op het kerkhof, gelegen vóór de ingang van de parochiekerk.

Op 29 augustus 1683 is begraven Elisabeth, dochter van
Sebastianus de Vlam en Maria van Leuffel/Verleuffel

Gezien de doopakten van die periode ontbreken, vermoeden we dat Elisabeth geboren was in het jaar 1665, en dus ongeveer 18 jaar was bij haar overlijden. Hoewel we de doopheffers niet kennen, is Elisabeth vermoedelijk vernoemd naar een zus van haar grootvader Michiel. Daarna ging het niet goed meer met onze matriarch Maria. Het verlies van een derde kind, een slechte oogst, minder inkomsten,… De volgende maanden wordt het snel kouder, en half november start de koudste winter ooit. Maria wordt zienderogen zwakker en zal overlijden op 13 februari 1684. Zij wordt begraven in de parochiekerk, bijgezet bij haar kindjes. Hier zorgt de Sint-Norbertusgilde voor een gezongen mis en begraving.

Petrus de Vlamme, geboren circa 1668. Zijn verhaal lezen we in een aparte rubriek. Zijn militaire leven zou eindigen in de vestingstad Heusden (NB), gelegen aan de Maas.

Ignatius de Vlamme, geboren circa 1670. Zijn jeugdverhaal lezen we in een aparte rubriek. Zijn verdere leven speelt zich af in Soevereine Heerlijkheid Gemert. Hij zal ook de enige voorouder worden van alle personen met de naam De Vlam die er vandaag rondlopen.

Norbertus de Vlamme, we vermoeden dat hij geboren is omstreeks 1672; zijn begraafakte werd opgemaakt op 6 februari 1679: Norbertus zou toen ongeveer 7 jaar geworden zijn. Hij is begraven binnen de parochiekerk wegens de status van zijn vader die er na zijn dood eveneens zal begraven worden.

Op 6 februari 1679 is begraven in de parochiekerk
Norbertus, zoon van Sebastianus de Vlam en Maria Verleuffel.

Gezien de doopakten van die periode ontbreken, weten we niet wie de doopheffers zijn, maar de kans is eerder groot dat hij vernoemd werd naar zijn dooppeter Norbertus Verleuffel (neef van Maria, die in 1673 hoofdman wordt van de gilde), en die om de hoek woonde in de Geelse Straat.

Dijmpna de Vlamme, we vermoeden dat zij geboren is omstreeks 1674; haar begraafakte werd opgemaakt op 30 mei 1685: Dijmpna zou toen ongeveer 11 jaar geworden zijn. Zij is begraven in de parochiekerk wegens de status van haar vader die er na zijn dood eveneens zal begraven worden. Gezien de doopakten van die periode ontbreken, vermoeden we dat Dympna geboren was in het jaar 1674, en dus ongeveer 11 jaar was bij haar overlijden. Hoewel we de doopheffers niet kennen, is Dympna vermoedelijk vernoemd naar haar grootmoeder Dympna Pauwels die reeds in 1638 is overleden in Deurne.

Op 30 mei 1685 is begraven (neergelaten) in de parochiekerk
Dympna, dochter van Sebastianus de Vlam en Maria Verleuffel

Maria de Vlamme, geboren circa 1676. Haar verhaal lezen we in een aparte rubriek maar dit verhaal eindigt voor haar op een zeer voorname plaats in de stad Antwerpen.

  1. Gezien Sebastianus maar ook Ignatius voornamelijk als de Vlamme werd beschreven, houden we ook deze naam aan voor de doopnamen. We zien gaandeweg in de latere perioden dat men in de namen het suffix me laat wegvallen wat verwordt tot de Vlam. ↩︎

VLAM!